Vi må have en hjemmeside… Vi må også have en Facebook-side… Og vi skal da også være på twitter! – eller skal vi nu også det?
Når man som leder af en virksomhed eller organisation er i kontakt med engagerede mennesker, så lader man sig let rive med når man skal fastlægge virksomhedens digitale strategi.
En virksomhed og en organisation skal naturligvis have en hjemmeside! (hvorfor “naturligvis”? Det kommer jeg ind på længere nede i teksten). Men skal du nu også have en Facebook-side? Og skal man være på Twitter?
Hjemmesiden
Enhver virksomhed eller organisation med respekt for sig selv har sørget for at reservere sit eget internet-domænenavn. Domænenavnet er identiteten på den digitale tilstedeværelse på enhver virksomhed og bruges dels til hjemmeside og dels til e-mails.
Uanset hvor lille eller stor virksomheden er, er det af stor betydning, at du får reserveret dit domænenavn. Hvis du ikke selv gør det, så vil der være andre der gør det, og det kan meget let betyde at flere forretninger går din næse forbi.
I modsætning til en tilstedeværelse på Facebook og Twitter, så behøver din hjemmeside ikke den store indsats. I bund og grund kan den blot være et elektronisk visitkort for din virksomhed med de vigtigste kontaktoplysninger. Men det er vigtigt at den er der og at den er til at finde for potentielle kunder. De fleste virksomheder har dog som minimum en præsentation af virksomheden samt en sektion med seneste nyheder. Sidstnævnte er i øvrigt et must i relation til Søgemaskineoptimering (SEO), men det emne kommer jeg ind på i en senere artikel.
Hvorfor skal vi have en Facebook-side?
Mange opretter en Facebook-side (eller ved en fejl en FB-Profil eller en FB-Gruppe) uden helt at gøre sig det klart, hvad man vil med den.
For nogen virksomhedstyper er det oplagt at oprette en Facebook-side. For andre kan det ligefrem være et problem at finde ud af, hvorfor de egentlig har oprettet en Facebook-side.
LIKES på en Facebook-side giver i sig selv ikke nogen forretning. Likes give ikke en oral markedsføring. En Facebook-side bliver først oral i det øjeblik dine Likes også begynder at dele opslagene med sine egne cirkler.
Fx kan det for en rejsearrangør være oplagt at lave en Facebook-side, hvor deres kunder kan dele deres oplevelser. Her kan man forestille sig at kunderne ofte deler en rejsebeskrivelse med sine venner. Og måske også nogle fotos fra sin egen tur.
En discountkæde som Netto kan man have svært ved at forstille sig at nogen vil dele med på Facebook. Netto har godt nok en FB-side, men de har også valgt at oprette et jobsøgningsunivers på Facebook under titlen “Kan du levere varen?” En glimrende måde at bruge Facebook på.
Hvis du vælger at Facebook skal indgå i din digitale strategi, så skal du sikre dig, at du har ressourcer til løbende at skrive opslag samt besvare spørgsmål fra brugerne indenfor kort tid.
Jeg vil i kommende indlæg komme mere ind på Facebook og sociale medier generelt.
Twitter – er det noget for dig?
Twitter er en helt anden form for socialt medie end Facebook. Og Twitter er heller ikke nær så udbredt blandt almindelige brugere.
Hvor man på Facebook søger at blive godkendt som ven, opretter man sig på Twitter som følger på en person eller virksomhed. Det kræver ikke nogen godkendelse og har effekt med det samme.
Mobiltelefoniselskabet Telmore har valgt at benytte Twitter som en ekstra supportkanal, hvor de besvarer spørgsmål fra deres kunder.
Vælger du at deltage på Twitter, så skal du være forberedt på, at folk forventer en meget kort responstid, hvilket kræver at du afsætter de nødvendige ressourcer til sådanne besvarelser.
Prioriter din indsats og dine ressourcer.
Det er de færreste der har ubegrænsede ressourcer. Hvor vil du lægge din fokus og din indsats?
Hvis du spreder dig bredt, vil du kun sjældent kunne gå i dybden på alle platforme. Hjemmesiden er et must, men behøver måske ikke en daglig bevågenhed. Har du ressourcer til både at være aktiv på Facebook og Twitter, så kan du vælge begge dele. Men det er krævende, og som min lærermester Thomas Bigum har udtrykt, så kan man ikke være halvt gravid. Oversat betyder det, at du ikke kan være halvt på Facebook. Og du kan heller ikke være halvt på Twitter. Det vil alt andet lige kun have en negativ effekt. Hvis du ikke kan være dedikeret på begge platformene, så drop den ene eller dem begge. Eller gør det helt klart for brugerne fra starten hvad de kan forvente fra din side.
Hvad gør du nu?
Der skal træffes nogle beslutninger. Du er velkommen til at kontakte mig som sparringspartner i processen