For nyligt annoncerede Google sin nye Hummingbird algoritmeopdatering, hvilket har gjort mange hjemmesideejere bekymret – hvad vil denne algoritmeændring betyde for dig og din hjemmeside? Jeg har brugt den sidste uges tid på at finde informationer, og for at sikre at du ikke går i panik og at du planlægger din SEO-strategi med omtanke har jeg forsøgt at skrive denne korte guide for at forklare, hvad Hummingbirdopdatering er, hvordan det påvirker dine placeringer, og hvordan du tilpasser din SEO-strategi så du kan drage størst mulige fordel af disse ændringer .
Så hvad ved vi om Hummingbird?
Den blev annonceret den 26. september, men Hummingbird var faktisk udgivet en måned før, og siges at påvirke 90% af alle søgeforespørgsler.
I modsætning til Penguin og Panda er Hummingbird ikke en sanktions-baseret opdatering (rettet mod at rense SERP for indhold af lave kvalitet), men en ændring i den måde Google reagerer på forskellige typer af forespørgsler, som nu lader søgemaskinen opfange den egentlige betydning bag en forespørgsel. snarere end de enkelte udtryk i denne.
Desuden er algoritmen lavet til bedre at håndtere konversationelle forespørgsler, med henblik på at håndtere det voksende antal søgninger fra mobile brugere og anvendelse af stemmebaseret søgning.
Så med Hummingbird handler det om at Google skal være i stand til at opfange brugernes faktiske søgehensigt og finde indhold, der matcher denne hensigt bedst.
Men hvad betyder det for Internetmarketingfolk og SEO?
Jo, det betyder nogle ting bliver stadig vigtigere, og først og fremmest – indholdet på dit websted. Det handler i bund og grund om relevans og dit indhold skal være dybt og rigt, snarere end fnidder fyldt med søgeord.
For at få en bedre idé om, hvordan du tilpasser din digitale marketingstrategi til at denne ændring, er du nødt til at forstå, hvilke mekanismer Google formentlig bruger til at nå det relevante målet, og hvad de hver især betyder for dit websted.
1. Tilpasse din søgeordstrategi til konversationelle forespørgsler.
Hvad sker der?
Den første udfordring Google må forholde sig til i dag, er det stigende antal konversationelle sætninger som folk bruger til at søge på nettet. Meget sandsynligt (og det gælder især for mobile og stemmestyrede søgninger), vil disse forespørgsler være af længere spørgsmål som “hvordan …?”, “Hvor er det nærmeste …?”, “Hvor kan jeg få? … “osv.
Tolkning af disse længere sætninger kan Google ikke længere basere på søgeord alene da de giver forskellige resultater for hver af dem, men snarere bringe flere konversationelle anmodninger til kortere “generelle udtryk”, med baggrund i søgerens ‘hensigt:
Informativ
1.. Brugeren spørger “Hvor gammel er Viggo Mortensen?”, Så …
2.. Brugeren ønsker generelle oplysninger om Viggo Mortensen, så …
3.. Brugerne vil finde denne info i Viggo Mortensens biografi
Navigationsmæssig
1.. Brugeren ser for “Hvad er den officielle hjemmeside for CBS”, så …
2.. Brugeren ønsker at komme til CBS hjemmeside, så …
3.. Brugeren skal resultater for CBS – Copenhagen Business School
Transaktionel
1.. Brugeren søger for “Hvor er det nærmeste Starbucks”, så …
2.. Brugeren ønsker at lokalisere og besøge den nærmeste Starbucks, så …
3.. Brugerne vil finde det ved hjælp af Starbucks locator
Hvad skal du gøre?
Prøv at identificere alle konversationelle sætninger folk er tilbøjelige til at bruge når de søger efter dine tjenester, og klassificér dem i informative, navigationsmæssige og forretningsmæssige fraser.
Sørg for at dit indhold dækker hver af de 3 typer:
Til at dække informative forespørgsler, opret informativ, wikipedia-agtigt indhold.
Navigationsmæssige forespørgsler er forespørgsler på dit navn, dit produkt navn, navnet på dit websted, osv.
Hvad der ofte hjælper til en højere placering for dit brand-søgeord er hvis dit brand og hjemmesidenavn nævnes på tematisk relevante steder. Altså at de indgår i en naturlig relevant sammenhæng på andre hjemmesider.
For forretningsmæssige forespørgsler skal du bruge relevante søgeord i dit indhold, for eksempel “Kontakt Knud B. – en blogredaktør fra Dragør”
Når det er muligt, skal du bruge målrettede konversationelle sætninger ganske som de er. For andre konversationelle udtryk, brug nogle kortere varianter.
Udnyt synonymer og fællesforekommende termer
Hvad sker der?
Et andet skridt i retning af relevante søgeresultater er at bestemme, hvad en side handler om at ved ikke kun at bruge de enkelte søgeord, men deres synonymer og fællesforekommende udtryk.
I praksis betyder det, at Google viser søgeresultater, ikke kun for den eksakte sætning som brugeren har indtastet, men også for andre tema-relaterede termer.
For et tema-relevant website, resulterer dette i ekstra eksponeringsmuligheder idet det er muligt at komme til Googles top ikke bare på dine målrettede søgeord, men for masser af deres synonymer.
Modsat vil en website uden særlige søgeord (bortset fra sine fællesforekommende termer og synonymer) sandsynligvis blive erstattet med en side fra tema-relevant site.
Hvad skal du gøre?
Udvid dit søgeordvalg med fokus på synonymer og fællesforekommende udtryk for at sprede dit indhold:
For at se hvilke søgetermer Google anser synonymt vær opmærksom på relaterede søgeord, akronymer eller stavemåder af dine søgeord som er fremhævet i søgeresultaterne.
Udvid din synonym liste med de søgeord, der allerede medfører trafik til dit website (tjek dit websites Google Webmaster Tools og Google Analytics).
Tast ind på Google Forslag for ideer til relevante søgeord.
Pingback: Googles Hummingbirdopdatering forklaret - del 2 - Knud Berggreen
Pingback: Googles Hummingbirdopdatering forklaret - del 3 - Knud Berggreen